TOUKOKUU 19, 2018

Teknologiaa asuntovuokrauksessa

Kimmo Lehtilä
VASTAAVA HOITAJA, LVV

Kuluttajat ovat tottuneet hyöndyntämään teknologiaa ja käyttävätkin sähköisiä palveluita jokapäiväisessä elämässä. Sitä tapahtuu niin vaateostoksilla, ruokaa tilatessa, kuin matkustellessa. Lisäksi varsinkin nuoret odottavat palveluiltaan läpinäkyvyyttä sekä nykyaikaisia tapoja kommunikoida paikasta tai ajasta riippumatta silloin, kun itselleen parhaiten sopii. Chat-asiakaspalvelu nostaakin kaiken aikaa suosiotaan ja sen on myös ennustettu olevan tulevaisuudessa kaikkein käytetyin palvelukanava sekä asiakastyytyväisyyden nostattaja.

Myös vuokra-asuntomarkkinoilla on herätty tähän murrokseen, kun isot asuntosijoitusyhtiöt ovat jo pidempään kasvattaneet asukaskantaansa ja parantaneet käyttöastettansa teknologiaa käyttämällä. Vuokrasopimuksia tehdään ja irtisanotaan jatkuvasti verkossa Tupas teknologiaa hyödyntäen.

Yksityiselle vuokranantajalle saattaa yksinään olla hyvinkin työlästä hypätä totutusta paperisesta vuokrausprosessin toimintamallista (tosin edelleen toimivasta) paikasta tai ajasta riippumattomaan vuokraukseen, jossa kohdekyselyitä saattaa tulla jopa keskellä yötä sosiaalisen median ja whatsappin välityksellä, asuntoesittelyyn tulisi olla mahdollista ilmoittautua napin painalluksella sekä vuokra- ja irtisanomissopimukset allekirjoitetaan sähköisesti ja arkistoidaan pilvipalveluun. Systemaattisesti rakennetun toimintamallin avulla teknologia mahdollistaa kuitenkin laadun tuottamisen asiakaspalvelussa, tuo merkittäviä kustannussäästöjä sekä parantaa vuokrattavuutta.

Ei perinteinen mihinkään katoa

Toki vuokrausta edelleen tehdään ja tullaankin tekemään perinteisellä toimintamallilla. Murrosta kuitenkin vahvistaa esimerkiksi se, että yhä useampi vuokralainen irtisanoo vuokrasopimuksensa tekstiviestillä tai sähköpostitse, kun muutakaan vaihtoehtoa paperisen irtisanomislomakkeen täyttämiselle ei ole. Valitettavasti tekstiviestillä tai sähköpostitse irtisanominen ei kuitenkaan ole pätevä, sillä irtisanominen tulisi tehdä aina kirjallisesti tai sähköisesti siten, että sen vastaanottaminen voidaan todisteellisesti varmistaa.