SYYSKUU 17, 2019

Asuntosijoittaja Maarit Halmela: “Vuokranantajien tulee brändäytyä, sillä kilpailu hyvistä vuokralaisista on kova”

SYYSKUU 17, 2019

Asuntosijoittaja Maarit Halmela: “Vuokranantajien tulee miettiä brändiarvoaan”

SYYSKUU 17, 2019

Asuntosijoittaja Maarit Halmela: “Vuokranantajien tulee brändäytyä, sillä kilpailu hyvistä vuokralaisista on kova”

Helsinkiläinen Maarit Halmela on intohimoinen yritysvalmentaja ja asuntosijoittaja, joka ymmärtää brändin merkityksen myös asuntomarkkinoilla. Hän kannustaakin vuokranantajia panostamaan vuokralaistyytyväisyyteen.

Maarit Halmela

Maarit Halmela toimi pitkään rakennusliikkeen asunnonvälittäjänä. Työssään hän oli paljon tekemisissä erilaisten välitysliikkeiden kanssa.

“Jouduin usein harmittelemaan asiakkaan puolesta vuokrausprosessien hitautta ja kankeutta. Samalla välityspalkkiot murensivat asuntojen tuottomarginaalia”, Maarit muistelee.

Kun Maarit alkoi itse asuntosijoittajaksi, halusikin hän alusta asti huolehtia asuntojensa vuokrauksesta itse. Ilmoituskanavina Vuokraovi ja Oikotie osoittautuivat hyviksi, sillä hakemuksia tuli runsaasti. 

”Vuokranantajana haluan, että kemiat kohtaavat vuokralaisen kanssa. Käytin todella paljon aikaa hakijoiden seulomiseen ja onnistuin löytämään ihania vuokralaisia. Siitä huolimatta jouduin huomaamaan, kuinka nopeasti ihmisten elämäntilanteet kehittyivät esimerkiksi töiden, opiskelun tai parisuhdestatuksen muutoksen myötä. Vuokralaiset vaihtuivat vuosien mittaan paljon tiheämmin kuin olisin halunnut” , Maarit pohtii.

Maarit alkoi tiedostaa, ettei hän voisi käyttää jatkuvasti niin paljon aikaa asuntojensa vuokraukseen. Tuttavansa suosituksesta hän innostui kokeilemaan kevytvuokrauspalvelu Dwelletiä.

”Olin iloinen löydettyäni konseptin, joka palvelee juuri minunlaistani asiakasta. Kaikki se ennalta tarvittava työ tehdään Dwelletin toimesta ja voin luottaa siihen, että kaikki on tehty laillisesti oikein. Ainoa minkä haluan tehdä on tavata vuokralaisehdokkaan näytöllä. Dwellet on kuitenkin tehnyt matchaamisen puolestani, jolloin pääsen huomottavasti helpommalla” , Maarit kiittelee.

Menestyminen vuokramarkkinoilla on kiinni brändistä.

Vuokranantajana Maarit näkee itsensä brändinä, jonka tulee säilyä houkuttelevana vuokralaisten silmissä.

“On järkevintä pitää vuokralainen tyytyväisenä, sillä muuten vaihtuvuus on suuri ja asunto jää helposti tyhjilleen vuokralaisten välillä. Perusasiat pitää aina olla kunnossa ja säännölliseen remontointiin on hyvä panostaa, sillä verotusjärjestelmä mahdollistaa hyvät vähennykset. Samalla asunnon arvo ja tuotto nousevat”, Maarit perustelee.

Maarit näkee asuntosijoittamisen kannattavana sijoittamisen muotona, sillä Suomen markkinoilla asunnot säilyttävät arvonsa hyvin.

“Etenkin pienet yksiöt tai kaksiot hyvällä sijainnilla ovat sellaisia, mitä mielelläni hankkisin lisääkin. Toisaalta myös isommat perheasunnot ovat nouseva trendi. Nuorempi sukupolvi ei nimittäin enää edes tähtää asunnon ostamiseen, vaikka siihen olisi varaa. Vuokraus lisääntyy koko ajan ja asunnoilta vaaditaan enemmän. Halutaan yhteisöllisyyttä ja vuokrataan yksi auto vaikka taloyhtiön käyttöön”, Maarit kertoo.

Maaritin kokemuksen mukaan avoin keskusteluyhteys varmistaa sen, että vuokranantajan ja vuokralaisen edut kohtaavat. Näin vuokranantaja pystyy parhaiten vastaamaan vuokralaisen tarpeisiin ja muuttuviin elämäntilanteisiin voidaan yhdessä valmistautua hyvissä ajoin.

Tutustu asiakaskokemuksiin Täältä tai täytä toimeksianto nettisivuiltamme